Wat moet je eigenlijk weten en kunnen om een nieuwe school te kunnen starten? Ruim zeventig (potentiële) schoolmakers kwamen met die vraag naar de bijeenkomst van Onze Nieuwe School in De Balie. In samenwerking met De Balie werd er op deze Ontwerpdag gekeken naar de tussenstand: welke initiatieven heeft de zoektocht tot nu toe opgeleverd en welke potentiële scholen ontbreken nog? De Amsterdamse wethouder van onderwijs Simone Kukenheim legde uit wat zij met deze zoektocht wil bereiken, en twee initiatiefnemers presenteerden hun ingediende plannen.

In informele kleine bijeenkomsten konden potentiële schoolmakers alles leren over wat er bij het 'schoolmaken' komt kijken. Bijvoorbeeld over wat er precies nodig is om een school te starten, hoe je obstakels kunt overwinnen, over eventuele digitale ondersteuning van je plan, of wat je kunt leren van inspirerende onderwijsconcepten die er al zijn. Ook stelde de jury zich voor, te beginnen bij leerling Meryem die vertelde hoe haar ideale school eruitziet.

Lees hier een uitgebreid verslag met foto's en video's!