’Lesstof verrijken met spel en creative handelingen om diepgang & zelfontplooiing te stimuleren.’
— marjolein Broeke

Leren= fun!

Sinds 2010 help ik kinderen uit islamitische gezinnen. Ik merk dat deze kinderen, mede door de taal technische achterstand, moeite hebben om het huidige leer tempo bij te benen.

Vanuit daar heb ik mijn eigen systeem ontwikkeld om deze kinderen, zonder bergen huiswerk, zo te motiveren dat ze zich toch maximaal gingen inzetten. Dit resulteerde in mooiere cijfers, en kinderen die relaxter en gemotiveerder hun schoolwerk deden.

Mijn systeem werkt als volgt:

1. Eerst overleg ik met de juf of meester over de zwakke punten.
  2. Vervolgens ga ik met de leerling op ontdekkingsreis rondom het probleem vak.
  3. Met spel, afhankelijk van het probleem en opgedane basiskennis, gaan we het 'probleem' aanpakken.
  4. Spel wordt gedurende de bijlessen, afhankelijk van het leerproces, stapje voor stapje complexer en uitdagender.
  5. Het spel daagt uit tot zelf onderzoek tussen de bijlessen.

En ondertussen dagen hun mij ook weer uit met hun vragen. Dit vind ik het mooie aan mijn methode. Zo blijf je beide scherp en gedwongen om jezelf te blijven verbeteren.

Laatst heb ik dit in een klas uitgeprobeerd en hier zag ik hetzelfde terug. De kinderen daagden elkaar op een positieve manier uit. Dankzij team opdrachten werden de zwakkere kinderen goed geholpen door de andere teamgenoten.

Graag zou ik dit vaker willen inzetten om de vakken leuk en luchtig te houden.

Ik ben Marjolein van den Broeke, 26 jaar oud en docent in opleiding. Heb voor de docentenopleiding biomedische wetenschappen gestudeerd. Via een minor toen in aanraking gekomen met het middelbaar onderwijs. Dat was voor mij het moment waarop ik gemotiveerd werd om mij in te zetten voor de leerling. Dit

Ik merkte toen hoe lastig sommige leerlingen de lesstof vonden. Gedurende die periode vond ik het mijn doel om de stof voor iedereen begrijpelijk en uitdagend te brengen. Met die ervaring ben ik mijn eigen lesmethode gaan ontwikkeken. Tot nu toe helpt dat mijn klanten super incl persoonlijke ontwikkeling.

Graag wil ik mijn plan aan jullie presenteren.