Bedankt voor je stem!

234

Stemmen

PLAN #70
’Er is bij ons op school aandacht voor mij en voor elkaar. Wij presteren goed, omdat wij zelf kunnen kiezen hoe!’
— Sacha van Looveren

Omschrijving

Een toekomstige leerling aan het woord:

Hoi, ik ben Sarah en ik wil jullie wat vertellen over mijn school:

Ik maak hier deel uit van een mentorgroep, waar aandacht is voor mij; voor hoe ik me voel, voor wat ik wil leren, waarom ik dat wil leren en wat ik daarvoor nodig heb. Het beste uit mijzelf halen lukt hier goed, omdat ik zelf kan kiezen hoe ik wil leren en wat ik naast de verplichte vakken nog meer wil leren. En ik heb natuurlijk ook aandacht voor anderen, voor wat zij nodig hebben om hun doelen te bereiken en hoe ik ze daarbij kan helpen.

Onze docenten zijn erg open en altijd bereid om met ons mee te denken, ook over zaken die niet perse over school gaan. Als er dingen niet goed lopen, zijn ze erg oplossingsgericht. Docenten luisteren naar ons. Soms zijn ze ook wel echt de baas, maar dat moet dan gewoon even. Misschien vind ik het nog het meest belangrijk, dat onze docenten met plezier lesgeven en graag met ons werken. Ik zie ze ook vaak samen werken aan ‘nieuwe’ dingen bij ons op school.

We beginnen de dag gezamenlijk in onze mentorgroep (ongeveer 15 leerlingen). We staan dan stil bij gebeurtenissen, actualiteiten en allerlei zaken die invloed hebben op hoe wij ons voelen. Met deze groep organiseer ik ook vaak dingen voor school of voor de buurt.

In de ochtend hebben we de verplichte vakken, waarbij we zelf kiezen voor de leervorm (klassikaal, individueel, in groepsverband, etc.). In onze school zijn er verschillende ruimtes waar je op verschillende manieren kunt werken. In de middag zijn er projectvakken en workshops met gastdocenten van bijvoorbeeld universiteiten, uit de politiek, zorg of van bedrijven. En er zijn besprekingen met mijn mentor over bijvoorbeeld mijn leerdoelen en hoe ik die kan bereiken.

Dit alles maakt onze school een levendige, dynamische plek waar ik leer wie ik ben, wat ik kan, hoe ik die kwaliteiten zo goed mogelijk kan ontwikkelen en inzetten. Voor mijzelf en voor anderen. Als ik van school kom heb ik echt veel te bieden!

Initiatiefnemers

Sacha van Looveren (docent wiskunde)

Annelien Jonkman (docent wiskunde en columnist voor het Onderwijsblad van de AOB)

Christiaan van Os (docent economie)

Inge Verstraete (specialist in en auteur van boeken over leren en gedrag)

Maarten Kasius (docent economie)

Lars van der Bruggen (docent maatschappijwetenschappen)

Wij werken met veel plezier in het onderwijs, maar verlangen naar een werk- en leeromgeving waarin

• de organisatie o.a. wordt bepaald door individuele ontwikkeltrajecten van leerlingen, waar leerlingen eigenaar zijn van hun leerproces.

• zelfsturende teams allemaal verantwoordelijkheid willen dragen voor het behalen van de gestelde doelen en het waarborgen van het gekozen leer- en leefklimaat.

• we samenwerken met betrokken, actieve collega’s.

Sacha heeft het initiatief genomen om onze ideeën en ervaring te bundelen en borrelpraat om te zetten in dit concrete plan voor een nieuw schoolsysteem. Andere geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd mee te denken en te werken!

Oproep

Wij staan open voor samenwerking met mensen die vergelijkbare ideëen hebben. Neem dan contact op via onderstaand e-mailadres.

onderwijsdenktank[at]outlook.com